Ta en havspaus på arbetstid

Stressad på jobbet? Med vår mikropausapp Havspausen kan du uppleva havets avslappnande effekt – utan att du behöver lämna skrivbordet.

Ladda ner appen här:

Mac OS (59,1 MB)Windows (81,5 MB)

Systemkrav: Mac OS X 10.12 (64-bit) eller senare, eller Windows 7 eller senare, samt en internetanslutning med minst 10 mbit hastighet. Appen streamar video från internet.

Fokusera på din andning

Arbetsdagen är ofta fylld av intryck, distraktioner, krav och måsten. För att din hjärna ska kunna hantera all information är det viktigt att ta pauser – men de behöver inte vara särskilt långa. Genom små, medvetna mikropauser regelbundet under dagen kan du minska din stress och ge din hjärna chans att återhämta sig.

Havspausen låter dig stänga ute omvärlden för en stund och slappna av till vyerna från Viking Lines resa genom skärgården. Du kan själv ställa in hur många gånger om dagen du vill pausa, sedan är det bara att luta dig tillbaka och andas när det är dags. Efter en minut är pausen slut och du kan återgå till dina arbetsuppgifter – den här gången med ett nytt lugn i kroppen.

Naturen kan bidra till återhämtning och nytt fokus.

Forskaren Cecilia Stenfors berättar om hur vi påverkas av naturen och havet.

Därför dras vi till havet

”Forskning visar att kontakt med naturmiljöer kan leda till ett ökat välbefinnande, förhöjt humör, minskad stress och bättre koncentration och minne – och det här gäller inte minst vatten. Vi är många som dras till och tycker om att vistas nära sjöar, hav och vattendrag. Detta är ett beteende som troligtvis är djupt rotat i oss eftersom den här typen av miljöer signalerar grundläggande resurser för överlevnad och därför också kan öka välbefinnandet och ha en avstressande effekt.

Att se ut över storslagna naturmiljöer, så som havet, kan också väcka känslor av förundran, vördnad och att man är en del av en större helhet, vilket kan bidra till att fokus förflyttas bort från självcentrerade tankar.”

Även bilder och filmer på havet kan ha en positiv inverkan på ditt välbefinnande

”Där vi har vårt fokus befinner vi oss också mentalt och vi människor reagerar i mångt och mycket på det som upptar vårt fokus för stunden. Att betrakta och lyssna till naturmiljöer kan därför få oss att mentalt ’resa’ till dessa platser för en stund, och på så sätt uppleva liknande effekter som om vi faktiskt hade befunnit oss där på riktigt.”

Att ta en kort paus, blicka ut över havsmiljöer och fokusera på andningen kan bidra till att du känner dig mer avspänd och återhämtad

Hur kan Havspausen hjälpa dig att bli mindre stressad på jobbet?

”Precis som i livliga stadsmiljöer är många arbetsplatser fulla av intryck som tävlar om vår uppmärksamhet och ställer krav på våra mentala resurser. Att då ta en kort paus, blicka ut över havsmiljöer och fokusera på andningen kan bidra till att du känner dig mer avspänd och återhämtad. Sedan är det så klart även positivt att öka sin kontakt med naturen genom att exempelvis ta promenadmöten utomhus, ha fler växter på arbetsplatsen och vistas mer i naturen på din lediga tid, som att vandra längs vattnet eller göra en båtutflykt.”

Cecilia Stenfors

Cecilia Stenfors

Doktor i psykologi och forskare vid Karolinska institutet som forskar och föreläser om mental prestation och välmående, och hur detta påverkas av inre biologiska faktorer och yttre miljöfaktorer inklusive stress, arbetsmiljöer och naturmiljöer.

Vill du ha en längre paus i världens vackraste skärgård?

Boka en kryssning